Ylen uutinen käsittelee ravintoloiden uutta tapaa ilmoittaa korona-altistumisista. Ravintolat ovat aikaisemmin ilmoittaneet altistumisista julkisilla tiedotteilla, mutta se on jo valmiiksi korona-ajan alhaisen liikevaihdon takia aiheuttanut vielä enemmän tappiota asiakaskadoillaan. Ravintolat ovat ottamassa käytäntöön toimenpidettä, jossa otetaan kaikkien asiakkaiden tiedot talteen, että heille voidaan ilmoittaa mahdollisesta altistumisesta yksityisesti. 

 

Mielestäni käytäntö on ihan järkevä talouden kannalta, sillä tällä tavoin ihmiset uskaltautuvat mennä enemmän ravintoloihin ja ravintolat eivät jää niin paljon tappiolle. Tämä uusi käytäntö on siis mielestäni yrityksille todella kätevä, mutta asiaa kannattaa miettiä aina kriittisesti myös toiselta kannalta eli tässä tapauksessa kuluttajan. 

 

Itselleni herää kuitenkin kuluttajana tästä ravintoloiden uudesta käytännöstä uusi huoli. Jos jaan ravintolalle minun yksityistietoni, voidaanko tietojani väärinkäyttää esimerkiksi myydä eteenpäin ym.? Onko ravintoloilla myöskään oikeutta pitää altistumispaikkaa salassa julkisuudelta? Uskon, että oikein toteutettuna muutos on silti melko järkevä päätös, jossa kumpikaan osapuoli ei tule kärsimään. Tietenkin uutisessakin sanotaan, että Koronavilkku olisi helpoin ratkaisu, mutta käytännön olemassaolo ei myöskään varmaan haittaa.