Uutisessa kerrotaan kuinka koronaviruksen saaneen henkilön vierailu ravintoloissa voi vaikuttaa ravintolan maineeseen negatiivisesti. Heidän pitää julkaista julkisesti, että ravintolassa on käynyt yksi henkilö, jolla on koronavirus heti kun saavat tiedon siitä. Ihmisiä ei tullut ravintolaan viikoiksi, kun he saivat tietää tästä. He ovat keksineet uuden tavan hallita tartuntatapausta ilman kertomatta siitä julkisesti kaikille ihmisille. Heidän uusi tapansa hallita tilannetta on ottaa ravintoloissa käyneiden puhelinnumerot talteen, jotta he voivat ilmoittaa ravintolassa käyneille, jos siellä on taas käynyt yksi altistunut ihminen. 

 

Mielestäni tämä on tosi hyvä tapa toimia, sillä puhelinnumerolla voi saada paljon nopeammin kiinni henkilöt, joilla voi mahdollisesti olla tartunta. Ravintolatkaan eivät menetä mahdollisia asiakkaita, kun tartuntaa ei julkaista julkisesti, vaan asiat hoidetaan yksityisesti puhelimen kautta. 

 

Puhelinnumeroon antamiseen liittyy tietysti kaikenlaisia tietoriskejä, mutta ei kuitenkaan niin isoja riskejä, jonka takia pitäisi kieltäytyä antamasta puhelinnumeroaan. He lupaavat, että puhelinnumerot poistuvat 21 päivän kuluttua, jos ei ole yhtään tartuntaa. Henkilötietoja ei myöskään käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen, joka on tietysti hyvä asia. Riskit ovat hyvin pieniä verrattuna etuihin, joita saa, jos antaa puhelinnumeronsa ravintolalle.