Ylen 6.10 julkaisemassa uutisessa ‘Junat kulkevat puolityhjinä ja linja-autoissa tilanne on lähes yhtä karmea’ (https://yle.fi/uutiset/3-11571507) kerrottiin koronan aiheuttamasta julkisen liikenteen vähenemisestä ja sen aiheuttamista talousongelmista. Tappiota tulee päivittäin satoja tuhansia euroja. Junaliikenteen yksi pelastus on tavaraliikenne, joka on taattua tulonsaannin kannalta, ainakin vielä. Traficom on myöntänyt kaupungeille 100 miljoonaa euroa lisätukea.

Mielipiteeni tilanteeseen on selkeä. Julkisen liikenteen pitäisi mielestäni rajoittaa liikkumisreittejään, ja kulkea vain niitä matkoja, joihin on myös korona-aikana koettu selvää kysyntää. On selvää, että tappiota tulee epidemian jyllätessä koko maassa. Koen, että talous on romahtanut yleisesti, eikä olisi mahdollista pitää kaukoliikenteen liikevaihtoa samana, sillä etätyöskentely ja ihmisten täysin ymmärrettävä epäluulo ja pelko tautia kohtaan rajoittaa liikkumista automaattisesti. Myös valmiuslaissa säädetyt rajoitukset ja poikkeusolot vaikuttavat siihen, mitä liikkumispalveluita ihmiset suosivat. Esimerkiksi taksit voivat olla siltä kannalta myös parempia, sillä suuria ihmisjoukkoja ei ole. Matkailun hinnat ovat romahtaneet.

Mielestäni kuitenkin vähäisempi matkustaminen esimerkiksi juuri bussilla ja junalla on hyvä, sillä turvavälit ihmisten keskuudessa onnistutaan säilyttämään paremmin. Myös maskipakko/suositus on edistänyt tilannetta parempaan suuntaan myös julkisen liikenteen osalta. Junissakin parhaimmillaan puolet matkustajista käyttää kasvomaskia.

Juna- ja bussiliikenteen osalta olisi mielestäni järkevää myös lomauttaa/ irtisanoa ihmisiä niin, että homma pyörii mahdollisimman vähällä työvoimalla. Vain esimerkiksi välillä töitä tekeviä työntekijöitä varten menee huomattava osa tuloista. Traficomin kaupungeille myöntävä lisätuki on mielestäni hyvin tärkeä ja hyvä juttu, sillä sen avulla yritykset saavat halua ja motivaatiota yrittää pitää hommaa yllä ja saada tuloistaan edes jotenkin normaalit. Tilanne tulee olemaan siitä huolimatta kriittinen, sillä asiakkaita tarvitaan jatkuvasti kalliiden kulujen korvaamiseksi.