https://yle.fi/uutiset/3-11591325

Uutisessa käsitellään ravintoloiden ja tapahtumien korona-altistumisia ja sitä, kuinka näistä tiedotetaan. Uudeksi suositukseksi on tullut puhelinnumeroiden pyytäminen asiakkailta, jotta altistumisten jäljittäminen olisi helpompaa ja hieman vähemmän tappiollista ravintolalle. Joissakin ravintoloissa voidaan jopa kieltäytyä palvelemasta, jos asiakas kieltäytyy luovuttamasta numeroaan. 

 

Mielestäni tämä on todella hyvä keksintö ravintoloiden ja muiden saman kaltaisten yritysten pyörittäjiltä. Jos esimerkiksi ravintolassa tulee ilmi altistumistapaus, saa siitä ilmoitettua altistuneille henkilökohtaisesti ilman turhaa julkista ilmoitusta netistä, joka alentaa ravintoloiden mainetta ja kävijämääriä huomattavasti. Tieto saadaan altistuneille asiakkaille myös varmasti nopeammin ja vältytään epävarmuudelta, että altistuneet jäisivät kokonaan ilman tietoa. 

 

Tässä ei muutenkaan ole mielestäni liioin riskejä. Uutisessa kerrotaan, ettei puhelinnumeroja käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen ja sitä säilytetään korkeintaan 21 päivää. Asiakkaan ei siis tarvitse pelätä, että luovutettuaan puhelinnumeronsa, hän joutuisi esimerkiksi ylimääräisen mainonnan kohteeksi. Lisäksi olen sitä mieltä, että tämänhetkisessä maailmantilanteessa on tärkeää, että kaikkialla maailmassa tehdään kaikki mahdolliset toimenpiteet koronan voittamiseksi.