Koronavirus on vaikuttanut suuresti varsinkin palvelualan yrityksiin, kuten ravintoloihin. Ravintoloilla menee muutenkin huonosti, niin sen takia on mielestäni hyvä asia, että ravintolat keräävät asiakkaidensa puhelinnumeroita ylös, jotta asiakkaat saadaan tavoitettua helpommin, nopeammin, ja vähemmällä haitalla. Aiemmin yritysten nimiä ollaan jouduttu julkaisemaan muun muassa sosiaalisessa mediassa ja se on vaikuttanut monien ravintoloiden asiakasmäärään negatiivisesti.  

 

Puhelinnumeroiden luovutukseen liittyy tietenkin tietoturva-asioita. Asiakkaiden tietojen turvallisuudesta ei voida antaa täyttä takuuta. Toisaalta asiakkaat joutuvat antamaan vain puhelinnumeron, joten kovin suurta vaaraa ei ole. Laki ei pakota ketään luovuttamaan numeroaan ravintolalle, mutta siinä tapauksessa ravintola voi jättää palvelematta asiakasta, joka on oikein. Kuitenkin mielestäni tämä tietoturvariski kannattaa ottaa, sillä mahdolliset haitat ovat pienemmät, entä hyödyt ravintoloille. Onneksi ainakin tähän mennessä kaikki asiat ovat menneet toivottuun tapaan. Varsinkin valtion kannalta on tärkeää, ettei yrityksiä ei mene enempää konkurssiin. On hyvä asia, että ongelmiin kehitellään nopeasti uusia ratkaisuja, jotta asiat eivät menisi ainakaan huonompaan suuntaan ja normalisoitumista tapahtuisi.  

 

https://yle.fi/uutiset/3-11591325